Helpotusta palveluiden käyttöön ja terveydenhuollon rutiinitehtäviin
Puhebotit voivat mahdollistaa ikääntyneiden pääsyn sellaisiin digitaalisiin palveluihin, joiden käyttö on heille hankalaa fyysisten tai kognitiivisten haasteiden vuoksi. Esimerkiksi numeropainikkeilla käytettäviä puhelinpalveluita on helpompi ohjata puheen avulla. Puhebotit voivat auttaa myös tiedonhaussa tai älypuhelimen sovellusten käytössä, jos käsien motoriikka tai laitteen käyttötaidot aiheuttavat haasteita. Palveluiden käyttö puhebotin avulla voi madaltaa ikääntyneiden kynnystä käyttää myös perinteisemmin toimivia digitaalisia palveluja. Lisäksi puhebotit voivat tukea terveydenhuollon ammattilaisia runsaasti resursseja sitovien rutiinitehtävien hoidossa. Puheella toimivat ratkaisut voivat nopeuttaa esimerkiksi ajanvarausten tekemistä, laboratoriotulosten ilmoittamista tai asiakaskyselyjä suurille ryhmille. Tällöin ammattilaisten resursseja vapautuisi niihin tehtäviin, joissa ikääntyneet tarvitsevat palvelua ihmiseltä.
Ikääntyneet suhtautuivat aluksi hieman varauksellisesti puhebot-palveluihin, mutta tieto palvelujen mahdollisuuksista muutti asenteita myönteisemmiksi. Puhebotti nähtiin hyödyllisenä etenkin rutiininomaisessa asioinnissa sekä muistutuksissa ja tiedonhaussa. Ikääntyneet kokivat, että puhebotit voisivat lisätä heidän turvallisuuttaan. Tämä edellyttää, että palvelu on aina helposti käytettävissä, ja sen kautta saa nopeasti yhteyden omaisiin, kotihoitoon tai muuhun palvelun tarjoajaan. Tärkeää on, että puhebottia voi käyttää laitteella, joka kulkee aina ikääntyneen mukana.
Kaikkien digitaalisten palveluiden kehittäminen edellyttää huolellista suunnittelua. Uusien puhebotti-palveluiden kehitystyössä on tärkeää ottaa mukaan sekä ikääntyneet itse että laajasti eri sidosryhmiä. Tämä ajatus ohjasi myös VTT:n selvityksen toteutusta.
Selvitystä varten haastateltiin laaja kirjo keskustelevan tekoälyn asiantuntijoita. Lisäksi tehtiin yhteistyötä SOTE-ammattilaisten, Ikäteknologiakeskuksen asiantuntijoiden sekä yli 65-vuotiaista koostuvan digiraadin kanssa. SOTE-ammattilaiset pohtivat puhebotin mahdollisuuksia niin ikääntyneiden kuin ammattilaisten näkökulmasta. Digiraati oli puolestaan mukana työpajassa kartoittamassa puhebotin hyötyjä ja käyttötapauksia, sekä osallistui pienimuotoisen puhebotti-konseptin kokeiluun ja arviointiin. Selvitystä rahoitti sosiaali- ja terveysministeriö.
Lähde: VTT Info | Cision
The post Puhebotit avuksi ikääntyneiden itsenäiseen asumiseen ja terveydenhuoltoon appeared first on Vastuullisuusuutiset.fi.