HelsinkiMission School to Belong -yksinäisyyskysely osoittaa, että yksinäisyys on kasvava ongelma suomalaisissa oppilaitoksissa. Kyselyyn vastanneista oppilaista ja opiskelijoista 17 prosenttia kertoi kokevansa yksinäisyyttä. Lisäksi kaikkein haitallisin yksinäisyyden muoto, jatkuva yksinäisyys, on lisääntynyt. Ratkaisut edellyttävät pitkäjänteistä työtä ja osallistavan oppilaitoskulttuurin luomista. Opiskelijat toivovat konkreettisia parannuskeinoja.

Yksinäisyyskyselyyn vastanneista oppilaista ja opiskelijoista 17 prosenttia kertoi kokevansa haitallista yksinäisyyttä oppilaitoksessaan. Kaksi vuotta sitten vastaava luku oli 15. Tulokset eivät yllätä HelsinkiMission asiantuntijoita. Yksinäisyyden lisääntymistä osattiin odottaa. “Onhan se riipaisevaa, kun kaikki eivät löydä kaveria. Oppilaitoksissa ei ehkä ole ymmärretty, kuinka paljon niiltä vaaditaan aktiivisuutta, toimijuutta ja vastuunkantoa”, HelsinkiMission yksinäisyystyön päällikkö Maria Lähteenmäki toteaa.

Ammattioppilaitos Omniassa Espoossa nuoret tietävät, että uusiin ihmisiin tutustuminen ei aina ole helppoa. “Yksinäisyyden lisääntyminen tuntuu surulliselta, koska kaikki tarvitsevat ystäviä”, huokaa muotialaa opiskeleva Anastasiia Golovakho. Hänellä on omakohtaista kokemusta yksinäisyydestä. Golovakho muutti puoli vuotta sitten Suomeen eikä hän aluksi tuntenut ketään. “Minulla ei ollut ystäviä eikä tuttavia. Onneksi ammattikoulumme järjesti paljon tapahtumia, joissa tutustuin uusiin ihmisiin. Lisäksi koulun henkilökunta auttoi meitä. Nyt minulla on kavereita”, Golovakho kertoo.

Murheellista on, että myös kaikkein haitallisin yksinäisyyden muoto, jatkuva yksinäisyys, on lisääntynyt. Vuoden 2022 yksinäisyyskyselyssä jatkuvaa yksinäisyyttä oli kokenut 5,5 prosenttia vastaajista, mutta vuonna 2024 luku nousi jo 7,4 prosenttiin. “Vaikeaa yksinäisyyttä kokee vain pieni osuus opiskelijoista, mutta esimerkiksi yksittäisen oppilaitoksen kohdalla puhutaan jo kymmenistä ihmisistä. Pitkittyneellä yksinäisyydellä voi olla vakavia vaikutuksia henkiseen ja fyysiseen terveyteen sekä opinnoissa pärjäämiseen”, yksinäisyystyön päällikkö Maria Lähteenmäki sanoo.

School to Belong -kyselyn mukaan yksinäisyyden kokemukset yleistyvät iän myötä. Yksinäisyyteen vaikuttaa myös oppilaitostyyppi. Kyselyyn vastanneista yli 20-vuotiaista opiskelijoista 23 prosenttia kokee oppilaitoksessaan haitallista yksinäisyyttä. Sen sijaan 15- ja 16-vuotiaista opiskelijoista haitallista yksinäisyyttä kokee vain 12 prosenttia. Yläkouluissa yksinäisyyttä kokee 10 prosenttia, lukioissa 10 prosenttia ja ammattioppilaitoksissa jopa 19 prosenttia vastaajista. Korkeakouluissa yksinäisyys on vielä yleisempää. School to Belong -kyselyyn osallistuneessa ammattikorkeakoulussa yksinäisyyttä koki 35 prosenttia. Sen sijaan korkeakouluopiskelijoista peräti 51 prosenttia kokee yksinäisyyttä. Luku selviää HelsinkiMission tänä vuonna julkaisemasta korkeakoulukyselystä.

Kysely nostaa esiin, että yksinäisyys on vahvasti sukupuolittunutta. Miehistä 11 prosenttia kokee yksinäisyyttä ja naisista 19 prosenttia. Eniten yksinäisyyttä kokevat ne opiskelijat, jotka eivät identifioidu miehiksi tai naisiksi tai eivät halunneet kyselyssä määrittää sukupuoltaan. Siinä ryhmässä jopa 28 prosenttia kokee yksinäisyyttä.

Yksinäisyyden lisääntymiselle on useita syitä: esimerkiksi sosiaalisten taitojen heikentyminen, viestinnän digitaalisuus ja somen käytön lisääntyminen. Koronapandemian aikana sosiaaliset kontaktit ja harrastukset vähenivät merkittävästi, mikä on voinut vaikuttaa nuorten sosiaalisten taitojen heikentymiseen. Digitaalisen viestinnän ja sosiaalisen median käytön lisääntyminen voi myös osaltaan syventää yksinäisyyden tunteita. Myös itseohjautuvuutta ja luokattomuutta korostava toisen asteen opetusjärjestelmä johtaa tilanteeseen, jossa moni nuori opiskelija kokee jäävänsä ulkopuoliseksi omassa oppilaitoksessaan.

Nuoret opiskelijat toivovat konkreettisia toimia. “On tärkeää, että oppilaitokset järjestävät nuorille lisää mahdollisuuksia kohtaamiseen ja tutustumiseen. Esimerkiksi oppitunneilla voitaisiin tehdä enemmän yhdessä ja välitunneilla olla yhdessä. Kyllä sieltä ennemmin tai myöhemmin joku kaveri löytyy”, laboratorioalan tutkintoa Omniassa opiskeleva Vili Olkkonen pohtii. HelsinkiMissio on saanut hyviä tuloksia School to Belong -ohjelman yhteisöllisellä yksinäisyystyöllä. Sen ansiosta haitallinen yksinäisyys on vähentynyt. Esimerkiksi toisen asteen oppilaitoksissa, joissa on aktiivisesti tehty työtä yksinäisyyden vähentämiseksi, koetaan vähemmän jatkuvaa haitallista yksinäisyyttä (5,8 prosenttia) kuin muissa oppilaitoksissa (7,2 prosenttia).

Tutustu Schoool to Belong 2024 -yksinäisyyskyselyyn 

Lähde: HelsinkiMissio | STT info

The post Kysely: Nuorten yksinäisyys yleistyy oppilaitoksissa appeared first on Vastuullisuusuutiset.fi.