Ammatillisten tutkintojen ja ammatillisen koulutuksen tarkoitus on antaa opiskelijoille jatko-opintovalmiuksien, ammatillisen kehittymisen, harrastusten sekä persoonallisuuden monipuolisen kehittämisen kannalta tarpeellisia tietoja ja taitoja (Laki ammatillisesta koulutuksesta 11.8.2017/531 2§). Käytännössä näitä lain määräämiä tavoitteita ei ole mahdollista saavuttaa.
Lain mukaan ammatillisessa perustutkintokoulutuksessa tutkinnon osan tai yhteisen tutkinnon osan osa-alueen suorittamiseksi tarvittavan opetuksen ja ohjauksen määrä on vähintään 12 tuntia osaamispistettä kohti (Valtioneuvoston asetus ammatillisesta koulutuksesta annetun valtioneuvoston asetuksen muuttamisesta 583/2021, luku 3, 10 a §). Tämä niukkakaan tuntimäärä ei aina täyty, sillä koulutuksen järjestäjät kiertävät lakia joko säästösyistä tai arvostuksen puutteesta. Esimerkiksi toisessa kotimaisessa kielessä ammatillisen toisen asteen opiskelijan olisi siis saavutettava jatko-opintojen ja työelämän vaatimat valmiudet alle 12 opetustunnissa.
Eräs SUKOLin kyselyyn vastannut opettaja totesi: 12 h ruotsiin on naurettavan vähän. Siinä ei ehdi edes kerrata aiempaa, ja uuden ammatillisen sanaston opetteluun ei juuri jää aikaa. Mielestäni emme enää voi saavuttaa opetussuunnitelman tavoitteita.
Ongelma ei koske ainoastaan toista kotimaista kieltä. Useimmat ammatillisen toisen asteen kielten kurssit ovat pintaraapaisu. Yksi kyselyyn vastanneista opettajista sanoo: Ne, jotka eivät aiemmin osanneet, eivät osaa kurssin jälkeenkään. Olisi aivan mahtavaa, jos olisi käytössä kirjat, digimateriaalit ja paljon enemmän tunteja. Mielestäni esimerkiksi englantia voisi olla joka viikko koko opintojen ajan.
Lähde: SUKOL ry
The post Ammatillisen toisen asteen kieltenopetuksen resurssit eivät riitä turvaamaan työssä ja jatko-opinnoissa tarvittavaa kielitaitoa appeared first on Vastuullisuusuutiset.fi.