Hankkeen tärkeimpiä tavoitteita ovat saamenkielisen opetusyhteistyön pilotointi ja opetuksen toteuttaminen digitaalisessa oppimisympäristössä. ”Uhanalaisten saamen kielten opetuksen erityispiirteet haastavat kehittämään erilaisia saamen kielten lukemisen ja kirjoittamisen opettamisen erityispedagogisia menetelmiä ja opetusmateriaaleja. Tavoitteena onkin luoda yhdessä muiden yliopistojen kanssa saamen kielten opettajien verkosto, jolle syntyy kokemusta yhteisten opintojaksojen suunnittelusta ja toteutuksesta sekä niiden mahdollisuuksista ja haasteista”, Oulun yliopiston Giellagas-instituutin johtaja Sigga-Marja Magga sanoo.
Hankkeessa pilotoidaan saame toisena ja vieraana kielenä -didaktiikan 15 opintopisteen kokonaisuus. Opetuspilotti on suunnattu saamen kielten aineenopettajille, saamenkielisille luokanopettajille ja sellaisiksi Pohjoismaissa opiskeleville. Opetus toteutetaan monimuotoisena verkko-opetuksena, joka soveltuu yhteispohjoismaiseen koulutukseen. Suomessa opetuspilotti liitetään osaksi avoimen väylän tarjontaa ja kokonaisuutta tarjotaan myös ammattikorkeakouluissa opiskeleville. Opetuspilotti tarjoaa mahdollisuuden kehittää digitaalisia oppimisympäristöjä ja verkossa tapahtuvaa opetusyhteistyötä. Samalla arvioidaan verkko-opetuksen vahvuuksia ja haasteita saamenkielisessä koulutuksessa. Hankkeen aikana saaduista kokemuksista kirjoitetaan tieteellinen artikkeli, joka tuo lisää ymmärrystä saamenkielisen korkeakoulutuksen mahdollisuuksista ja haasteista. Tavoitteena on myös edistää saamen kielten ja muiden kotoperäisten vähemmistökielten elinvoimaisuutta korkeakoulutuksen avulla.
Lähde: Oulun yliopisto
The post Saamen kielten asemaa ja pohjoismaista opetusyhteistyötä kehitetään OKM:n rahoituksella appeared first on Vastuullisuusuutiset.fi.