Kun yrityksiltä kysyttiin, mitkä tekijät vaikuttavat ostopäätökseen enemmän kuin vastuullisuus, nousi tärkeimmäksi kriteeriksi laatu (71 %), toiseksi tuotteen sopivuus ja räätälöitävyys (64 %) ja kolmanneksi hinta (50 %). ”Vaikka vastuullisuus otetaan huomioon, se ei vielä ohita perinteisiä hankintakriteerejä. Kehitys viittaa siihen, että vastuullisuus on nyt enemmän odotusarvo kuin lisäarvo. Tämä on tärkeä viesti erityisesti niille yrityksille, jotka ovat rakentaneet brändinsä vastuullisuuden varaan: nyt erottautuminen vaatii konkretiaa, läpinäkyvyyttä ja kilpailukykyä myös hinnassa ja laadussa”, toteaa Lindströmin Suomen maajohtaja Pasi Saarinen.
Yrityskuva ja työnantajamielikuva kärsivät, jos vastuullisuudessa epäonnistutaan
Vastuullisuudella on kuitenkin suuri painoarvo yritysten maineessa. 81 prosenttia on täysin tai jokseenkin samaa mieltä siitä, että tekstiilien ympäristöystävällisyys vaikuttaa heidän yritysmielikuvaansa ja työnantajakuvaansa. Tämä korostaa sitä, että vastuullisuus ei ole vain sisäinen valinta, vaan yhä useammin myös imagokysymys.
Yrityspäättäjiltä kysyttiin myös suoraan mielipiteitä tekstiilien ympäristöystävällisyydestä:
– 98 % on samaa mieltä väittämästä: ”Tekstiilejä pitää huoltaa, korjata ja pestä niin, että ne kestävät mahdollisimman pitkään”
– 75 % kokee, että kotimaiset tekstiilit ovat vastuullisempia
– 70 % on sitä mieltä, että tekstiilien vuokrausta pitäisi lisätä.
Taustaa tutkimuksesta:
Tutkimuksen toteutti Verian kesäkuussa 2025. Haastatteluissa tavoitettiin 300 suomalaista hankinnoista vastaavaa henkilöä eri toimialoilta. Aineisto kerättiin puhelinhaastatteluina, ja otos on edustava yrityskoon ja toimialan mukaan. Tulosten virhemarginaali on ±5,6 prosenttiyksikköä.
Lähde: Lindström
The post Tekstiilien vastuullisuus vaikuttaa yritysten ostopäätöksiin – mutta hinta, laatu ja räätälöitävyys painavat edelleen enemmän appeared first on Vastuullisuusuutiset.fi.
