Tässä hieman taustaa aiheesta:

  • Helsingin Santahaminan ja Saksan Rostockin välillä kulkeva C-Lion1-merikaapeli on katkennut.
  • Myös Liettuan ja Ruotsin välinen tietoliikennekaapeli on vaurioitunut.
  • Suomi ja Ruotsi aikovat perustaa yhteisen tutkintaryhmän merikaapelivauriosta. Asiasta kerrottiin viranomaisten yhteisessä tiedotustilaisuudessa tiistaina.

Poikkeamienhallinnan johtaja Samuli Bergström Traficomin Kyberturvallisuuskeskuksesta sanoo, että maanantaina aamupäivänä Cinia teki ilmoituksen kaapelivauriosta Traficomin Kyberturvallisuuskeskukselle. Heti sen jälkeen aloitettiin tiedonjako muiden viranomaisten ja muiden valtioiden edustajien kanssa. Bergströmin mukaan edelleenkään ei ole raportoitu, että tapauksella olisi ollut vaikutusta yhteyksiin. Tietoa on vaihdettu muun muassa KRP:n ja Rajavartiolaitoksen kanssa, Bergström sanoo.

Toimitusjohtaja Ari-Jussi Knaapila Cinia Oy:sta sanoo, että kaapelivika havaittiin maanantaiaamuna kello 04.04. 11 sekunnin kuluttua vian havaitsemisesta kaapeli oli täysin katki. Kaapeli ulottuu Helsingin Santahaminasta Saksan Rostockiin. Kaapelin vikaantumispaikka on selvitetty muutaman kymmenen metrin tarkkuudella. Korjausalus lähtee paikalle torstaiaamuna Ranskasta. Sitä on kalustettu tarpeellisilla varaosilla. Näillä näkymin korjaustyöt päästään aloittamaan ensi maanantaina (25.11.2024).

Itämerellä havaittu Suomen ja Saksan välisen kaapelin vaurio ei ole uhannut Suomen huoltovarmuutta. “Jotta vauriolla olisi vaikutusta Suomen yhteiskunnan toimintaan”, poikkeamia tulisi olla useita samanaikaisesti, sanoo huoltovarmuuskeskuksen yksikönjohtaja Jarna Hartikainen. “Se voi vaikuttaa yhden yksittäisen yrityksen toimitusvarmuuteen ja asiakkaisiin”, hän totesi viranomaisten yhteisessä tiedotustilaisuudessa. Hartikaisen mukaan meren pohjassa kulkevat kaapelit ovat tärkeitä Suomen viestintäverkkoja.

KRP:n apulaispäällikkö Timo Kilpeläinen sanoo, että tänään (19.11.2024) on oltu yhteydessä Ruotsin poliisiin. Nyt on tarkoitus perustaa yhteinen tutkintaryhmä Ruotsin kanssa. Tärkeää olisi päästä käymään paikalle ennen kuin asiasta voi vetää johtopäätöksiä, Kilpeläinen sanoo. Hän ei lähde arvuuttelemaan yksittäisten laivojen mahdollista osuutta asiaan.

Samuli Bergström Traficomin Kyberturvallisuuskeskuksesta ei ota kantaa siihen, ovatko vauriot Suomen ja Saksan sekä Ruotsin ja Liettuan välisissä merikaapeleissa samanlaisia ja liittyvätkö tapaukset toisiinsa. Viranomaiset eivät ota kantaa sabotaasiepäilyihin.

Ruostin yleisradioyhtiö SVT:n mukaan ”Nato-jäsenmaiden alukset” ovat seuranneet kiinalaislaivaa Itämerellä tapahtuneiden tietoliikennekaapelivaurioiden jälkeen. SVT:n mukaan Tanskan merivoimien alus on seurannut kiinalaislaivaa tiistaiaamusta lähtien, kun se saapui Tanskan vesistöille. SVT:n mukaan kiinalaislaiva on kiinnostanut myös ruotsalaisviranomaisia. Lisäksi SVT:n mukaan tiistai-illasta usean ruotsalaisen merivoimien aluksen joukko lähti kohti datakaapelin katkeamispaikkoja. Niiden on tarkoitus auttaa poliisia asian tutkinnassa. Tanskalainen partioalus seurasi tiistaina Tanskan merialueella kiinalaista rahtilaivaa, joka liikkui Itämerellä merikaapelien lähistöllä samoihin aikoihin, kun kaapeleissa havaittiin vaurioita. Asiasta kertoi tiistaina tanskalaismedia BT. Kiinalaisen rahtilaiva Yi Peng 3:n liikkuminen merikaapelien lähistöllä ilmeni meriliikennettä seuraavasta Marinetraffic-palvelusta tiistaina. Keskiviikon vastaisena yönä kiinalaisalus oli Marinetrafficin mukaan täysin pysähtyneenä Kattegatin alueella.

Lähde: Yle

The post Itämeren kaapeli katkesi sekunneissa – nyt se on paikannettu kymmenen metrin tarkkuudella appeared first on Vastuullisuusuutiset.fi.