Yksi suurimmista on K-Citymarket Launeen 300 neliömetrin outlet, joka houkuttelee erityisesti lapsiperheitä. Alueelta löytyy vaatteita ja kodintarvikkeita jopa 70 % alennuksella, ja kaikki myyntiin otetut tuotteet myydään asiakkaille – mitään myyntikelpoista ei päädy jätteisiin.
Tavaratalopäällikkö Niko Täckin mukaan avain hävikin vähentämiseen on datalla ohjattu valikoimasuunnittelu ja pitkäikäiset mallistot. Keskon ympäristöpäällikkö Hanna Lehmuskoski korostaa, että hävikinhallinta on osa tuotteen koko elinkaaren vastuullisuutta ja kiertotalouden edistämistä.
Lisäksi K-Citymarketit lahjoittavat säännöllisesti käyttötavaroita paikallisille hyväntekeväisyysjärjestöille. Vuonna 2024 voimaan tullut ekosuunnitteluasetus velvoittaa yrityksiä raportoimaan hävikistään ja kieltää myymättömien vaatteiden ja jalkineiden hävittämisen heinäkuusta 2026 alkaen.
Lähde: K-ryhmä
The post K-Citymarketit torjuvat käyttötavaroiden hävikkiä tehokkaasti – outletit ja alennukset keskeisessä roolissa appeared first on Vastuullisuusuutiset.fi.
