S-ryhmän ruokakaupoissa (Prisma, S-market, Sale, Alepa) muovikassien myynti laski touko–elokuussa 8 % viime vuoteen verrattuna. Samalla 79 % ostokerroista tehtiin ilman muovikassin ostamista. Muutos liittyy kansalliseen muovikassisitoumukseen sekä keväällä toteutettuun myymäläviestintään ja kassivaihtoehtojen hinnoitteluun.
Muovikassin hinta nousi, kestokassin laski ja paperikassi säilyi edullisimpana vaihtoehtona. Paperikassien myynti kasvoi noin 40 %, ja myös kestokassien kysyntä lisääntyi. S-ryhmän mukaan paras kassi on kuitenkin se, joka löytyy jo kotoa.
Vastuullisen muovin käytön vähentäminen on osa S-ryhmän kestävän kehityksen ohjelmaa. Konkreettisia toimia ovat mm. kierrätysmuovin käyttö (90 % muovikassien raaka-aineesta), pakkausuudistukset, kierrätyksen edistäminen sekä uusien biopohjaisten ja kompostoituvien materiaalien kokeilu.
The post Kaupan toimenpiteillä selvä vaikutus: muovikassien kysyntä laski appeared first on Vastuullisuusuutiset.fi.