KAISU sisältää arvion päästöjen kehityksestä, olemassa olevien päästövähennystoimien tehostamista ja lisätoimia, jotka edistävät ilmastotavoitteiden saavuttamista. EU:n asetuksen mukainen velvoite on vähentää Suomen taakanjakosektorin päästöjä vuoteen 2030 mennessä vähintään 50 prosenttia vuoden 2005 tasosta. Tällä hetkellä päästöt ovat vähentyneet noin 26 prosenttia. ”Nyt esitetyn KAISUn toimenpidepaketin avulla olemme täyttämässä Suomen EU:n päästövähennysvelvoitteen jaksolla 2021–2030”, sanoo ympäristö- ja ilmastoministeri Sari Multala.
Liikenteessä keskeisiä uusia toimenpiteitä ovat erilaiset tukimekanismit, joilla pyritään vauhdittamaan ajoneuvokannan uudistamista sekä liikennejärjestelmän muuttumista entistä energiatehokkaammaksi. Maataloudessa panostetaan muun muassa turvepeltojen päästövähennyksiin, kivennäismaiden hiilensidontaan ja lannankäsittelyn päästöjen pienentämiseen. Rakennusten lämmityksessä ja työkoneissa edistetään siirtymää puhtaampiin energialähteisiin. Vuonna 2027 käyttöönotettava EU:n uusi päästökauppajärjestelmä ETS2 tuo polttoaineiden jakelun päästökaupan piiriin.
Lisäksi KAISU:ssa on esitetty sektoreita poikkileikkaavia toimia, jotka esimerkiksi edistävät kiertotaloutta, kannustavat kuluttajia ilmastoystävällisiin valintoihin ja tukevat kuntien ilmastotyötä. KAISU on osa ilmastolain suunnittelujärjestelmää.
KAISU on lausuntokierroksella 2.7.2025-20.8.2025. Lausuntoja voivat antaa kaikki organisaatiot ja kansalaiset lausuntopalvelu.fi-sivustolla. Lausuntokierroksella saatu palaute analysoidaan ja koostetaan suunnitelman viimeistelyn tueksi. Valtioneuvoston on tarkoitus antaa suunnitelma selontekona eduskunnalle vuoden 2025 lopussa.
Lähde: Ympäristöministeriö
The post Keskipitkän aikavälin ilmastosuunnitelma lausuntokierrokselle appeared first on Vastuullisuusuutiset.fi.