Suomeen saapui viime vuonna 28 miljoonaa alle 150 euron arvoista verkkokauppalähetystä, joista valtaosa oli Kiinasta. Tulli arvioi, että tänä vuonna määrä kasvaa 40–50 miljoonaan lähetykseen. Suosittuja tuoteryhmiä ovat esimerkiksi tekstiilit, muovituotteet ja elektroniikka, ja tilausten keskimääräinen arvo jää keskimäärin vain kuuteen euroon.
Kiinasta tuotujen halpaverkkokauppojen tavaroiden laatua tai turvallisuutta ei Tulli tai muut viranomaiset pysty takaamaan. Nettitilaaja on vastuussa maahantuonnista ja tulliselvityksistä ja näin ollen myös vastuu tuotteen turvallisuudesta siirtyy heille. – Edulliset hinnat voivat houkutella nettitilaajia. On kuitenkin hyvä huomioida, että tuoteturvallisuutta ei voida taata, eikä viranomaisilla ole mahdollisuutta tarkastaa jokaista pakettia. Kuluttaja toimii itse maahantuojana ja kantaa vastuun tilaamansa tuotteen turvallisuudesta ja säädösten noudattamisesta, muistuttaa Jonna Savander, tuoteturvallisuuspäällikkö Tullista.
Kuka maksaa jätteiden kustannukset?
Jätehuollon tuottajavastuuta Suomessa valtakunnallisesti valvova Pirkanmaan ELY-keskus nostaa esiin myös tuotteista aiheutuvan jätemäärän kasvun. – Kuluttajille mitä tahansa pakattua tuotetta myyvät ulkomaiset verkkokauppiaat ovat vastuussa pakkauksen jätehuollosta Suomessa. Usein pakkauksessa on lisäksi esimerkiksi sähkölaitteita tai akkuja sisältäviä tuotteita, joista myyjä on myös tuottajavastuussa, toteaa etäkauppaa valvova ylitarkastaja Tiina Vermaete ELY-keskuksesta.
Lähde: Elykeskukset
The post Kiinalaisen etämyynnin kasvu haastaa viranomaisia – kuluttajan vastuu korostuu Black Fridayna appeared first on Vastuullisuusuutiset.fi.
