Palvelut voivat parhaimmillaan tehostua niin paljon, että tekoäly voi tarjota ratkaisuja jopa henkilöstöpulaan. Tämä on mahdollista, koska tekoäly voi muun muassa tukea ammattilaisia rutiinitehtävissä, vapauttaa resursseja asiakastyöhön ja auttaa parantamaan työssä jaksamista.
Tulokset käyvät ilmi Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT:n tekoälykyselystä, jolla selvitettiin tekoälyn käyttöä kunnissa, hyvinvointialueilla ja näiden omistamissa yrityksissä. Helmikuussa tehty kyselytutkimus osoittaa, että tekoälystä on vastaajien mukaan hyötyä esimerkiksi asiakaspalvelun parantamisessa, rutiinitehtävien nopeuttamisessa ja päätöksenteon tehostamisessa kunta- ja hyvinvointialalla.
Tekoälyn avulla asiakaspalvelusta voi tehdä sujuvampaa, päätöksenteon laatua voi parantaa ja hallinnollisia prosesseja voi automatisoida entistä tehokkaammin. ”Myös tiedolla johtaminen kehittyy, kun tekoälyn avulla voidaan tunnistaa kehityskohteita ja trendejä aikaisempaa tarkemmin”, KT:n osaamisen ja koulutuspolitiikan asiantuntija Mertzi Bergman sanoo.
Tekoälyn käyttö kunta- ja hyvinvointialoilla lisääntyy nopeasti, sillä tekoälyä ainakin jonkin verran käyttäneiden organisaatioiden määrä on lisääntynyt vuodessa 70 prosentista 85 prosenttiin. ”Tekoälyn täysi hyödyntäminen vaatii tavoitteellista strategiaa, riittäviä resursseja ja henkilöstön kouluttamista”, KT:n työmarkkinatutkija Piitu Parmanne sanoo. Hän uskoo, että ne organisaatiot, jotka ottavat tekoälyn käyttöön suunnitelmallisesti, saavat siitä suurimman hyödyn palvelujen laadun ja tuottavuuden parantamisessa.
KT:n tekoälykysely:
- Kyselyyn vastasi 412 johtajaa, asiantuntijaa tai henkilöstöhallinnon edustajaa.
- Vastaajista 272 työskenteli kunnissa tai kuntayhtymissä, 62 hyvinvointialueilla tai hyvinvointialueyhtymissä ja 76 kunta-alan yrityksissä.
- Kysely tehtiin helmikuussa 2025.
The post Kunta- ja hyvinvointialan organisaatioista 85 prosenttia hyödyntää tekoälyä vähintään jonkin verran appeared first on Vastuullisuusuutiset.fi.