Kuusakoski Oy:n autotaseesta selviää, että yhdestä romuautosta saadaan keskimäärin kuparia 600 uuteen älypuhelimeen ja rautaa 400 uuteen polkupyörään.

Eduskunta hyväksyi hallituksen esityksen määräaikaisesta romutuspalkkiosta viime viikolla. Romutuspalkkio myönnetään uusien ajoneuvojen hankintaan ensi vuoden alusta, mutta sitä voi hakea takautuvasti jo 1.10.2025 alkaen suoritetuista romutuksista. Kuluttajaa ylimääräinen palkkio houkuttaa varmasti. Aiempien romutuspalkkiokampanjoiden aikana romutukseen ohjautuvien ajoneuvojen määrät ovat nousseet selvästi.

”Aikaisempien vuosien romutuspalkkiokampanjat nostivat kierrätettävien autojen määriä kymmenillä prosenteilla. Nämä kampanjat lisäävät myös meille kierrättäjille tärkeää materiaalivirtaa, josta jalostamme valmistavalle teollisuudelle heidän tarvitsemiaan kierrätysraaka-aineita”, kertoo Kuusakosken palvelupäällikkö Ari Turunen.

Viime vuosien aikana kuluttajien vastuullisuustietoisuus on noussut merkittävästi, ja yhä useammalla motiivi auton romutukseen on myös kierrätyksestä saatava ympäristöhyöty.

4000 juomatölkkiä, 600 älypuhelinta ja 400 polkupyörää
Kuusakoski kierrättää vuositasolla tuhansia ajoneuvoja, ja tekee säännöllisesti tutkimuksia kierrätykseen päätyvistä henkilöautoista. Yhtiön autotaseen mukaan yhdestä romutukseen päätyvästä ajoneuvosta saadaan hyötykäyttöön materiaaleja seuraavasti:

n. 800 kg terästä. Tämä vastaa n. 400 uuden teräsrunkoisen polkupyörän valmistukseen tarvittavaa teräsmäärää.
n. 60 kg alumiinia. Tämä vastaa n. 4000 alumiinisen juomatölkin valmistamiseen tarvittavaa määrää.
n. 10 kg kuparia. Tämä vastaa n. 600 uuden älypuhelimen valmistukseen vaadittavaa kuparimäärää.
Lisäksi saadaan talteen pienempiä määriä ruostumatonta terästä, messinkiä, sinkkiä, magnesiumia, kultaa ja hopeaa, sekä katalysaattorista platinaa, palladiumia ja rodiumia

Tämän lisäksi murskausprosessissa muodostuu kevytjae (esim. auton tekstiilit ja kumiosat), josta Kuusakoski poimii vielä talteen jäännösmetallit. Lopusta prosessoidaan Kuusakosken omalla laitoksella kierrätyspolttoainetta. Kaiken kaikkiaan auton materiaaleista pystytään hyödyntämään 95 %.

Tulevaisuuden autotaseessa enemmän alumiinia, ja muovia – mutta myös elektroniikkaa
Autojen valmistus kehittyy jatkuvasti, ja myös niiden materiaalikoostumus muuttuu. Nyt romutukseen päätyvät autot ovat keskimäärin 22,8 vuotta vanhoja. Sähköautojen autotase tulee olemaan selvästi erilainen.

”Autovalmistajat haluavat keventää autojaan, koska sähköauton akku painaa niin paljon. Uskomme, että alumiinin käyttö lisääntyy suhteessa teräkseen, ja lisäksi muovin ja komposiitin määrä lisääntyy – toisaalta uusissa autoissa on myös enemmän elektroniikkaa. Kaikki muutokset sisään tulevissa materiaalikoostumuksissa aiheuttavat luonnollisesti haasteita meille kierrättäjille, sillä prosessit ovat teollisia, eivätkä mitään halpoja investointeja”, arvioi Kuusakosken vastuullisuusjohtaja Tuomas Haikka.

Kuusakoskella on Suomessa oma tutkimuskeskus, joka kehittää erotteluprosesseja jatkuvasti. Esimerkiksi sähkö- ja hybridiautojen kierrätykseen Kuusakoski on valmistautunut jo etukenossa: yhtiö investoi uuteen työturvalliseen esikäsittelypisteeseen jo kaksi vuotta sitten, ja alleviivasi jälleen asemaansa autokierrätyksen pioneerina* Suomessa.

Hyvä tietää

Romutuspalkkiolaki astuu voimaan 1.1.2026, ja palkkio voidaan myöntää 1.10.2025–31.12.2027 välisenä aikana romutetuille henkilöautoille. Myös uusi auto tulee tilata samalla aikavälillä. Romutuspalkkion määrät:
2500 €, jos uusi auto on nollapäästöinen
2000 €, jos uusi auto ei ole nollapäästöinen, mutta sen CO₂-päästöt ovat enintään 140 g/km.
Romutuspalkkiota haetaan Traficomilta 1.1.2026 alkaen.  Kuusakosken palkitun digipalvelun kautta romuauton noudon voi tilata veloituksetta** 24/7.
*Kuusakoski investoi Suomen ensimmäiseen teolliseen murskainlaitokseen v. 1972.

Lähde: Kuusakoski Oy 

The post Mitä yhdestä romuautosta saadaan? appeared first on Vastuullisuusuutiset.fi.