Marraskuussa muotikaupan myynti kasvoi ensimmäistä kertaa sitten toukokuun, nousua kertyi +2,3 %. Erityisesti kenkien ja kodintekstiilien myynti piristyi. Yllättäen, kampanjakuukaudeksi muuttuneessa marraskuussa kasvua tapahtui nimenomaan kivijalkakaupoissa, ei verkossa. Muotikaupan joulusesonki on ollut odotetun mukainen ilman merkittävää muutosta.
Urheilukauppa pysyi marraskuussa miinuksella, laskua kertyi -7,3 %. Kenkien myynti urheilukaupoissa kasvoi 7,4 %. Vaimeasti käyvä urheiluvälineiden myynti odottaa yhä talvisempien säiden alkamista.
Vaikka ensi vuoden talouden sopeutustoimet kohdistuvat erilaisiin tulonsiirtoihin ja hidastavat muodin kulutusta, kotitalouksien ostovoima on parantunut ja paranee edelleen. Tämä johtuu ansiotason noususta ja inflaation merkittävästä hidastumisesta. Muotikaupan kysyntään on odotettavissa lievää piristymistä jo alkuvuodesta. Urheilukaupan sesonki käynnistyy varsinaisesti tammikuussa, ja välineiden osalta kuluttajien keskuudessa on selvästi patoutunutta kysyntää.
Peräti 76 % alan yrityksistä pitää kiinalaisia verkkokauppoja suurimpana kysyntään vaikuttavana negatiivisena tekijänä, kun vuosi sitten osuus oli 39 %. (Muoti ja urheilukaupan barometri joulukuussa) Huoli ei ole aiheeton, sillä suomalaisten kiinnostus kiinalaisiin verkkokauppoihin on kasvanut räjähdysmäisesti. Vuoden loppuun mennessä vaatteiden ja kenkien verkko-ostot Kiinasta nousevat lähes 100 miljoonaan euroon, jos vauhti jatkuu joulun yli.
Syksyn aikana tehdyt testit osoittavat, että osa Kiinasta tilatuista vaatteista on käyttäjälle jopa vaarallisia niiden sisältämiensä kemikaalien vuoksi. Valmistusolosuhteet eivät muutenkaan usein vastaa suomalaisten arvomaailmaa.
Taloudelliset vaikutukset ovat kasvamassa merkittäviksi. Kiinasta ostetuista tuotteista ei jää palkkoja, eläkemaksuja tai verotuloja Suomeen. Tullimaksut jäävät maksamatta, tuotteilla ei ole palautusoikeutta, ja Kiina-ostosten pakkausjätteet ylittävät koko kivijalkakaupan jätteen määrän. Näiden jätteiden käsittelyn kustannukset jäävät suomalaisyritysten ja lopulta kuluttajien itsensä harteille.
Muutaman vuoden kuluttua uusi tekstiilituotteita koskeva tuottajavastuu tuo suomalaisille vaate- ja kenkäyrityksille merkittävän lisäkustannuksen. Yritykset joutuvat maksamaan myös kiinalaisten verkko-ostosten jätehuollon, mikä voi nostaa tuotteiden hintoja merkittävästi. Kiinalaisia verkkomyyjiä ei todennäköisesti saada osallistumaan näihin kustannuksiin. Tällä kasvuvauhdilla neljännes markkinoille tulevista vaatteista voi pian olla Kiinasta, mikä ennestään heikentää EU ja suomalaisen kaupan asemaa.
Uusi komissio on ilmoittanut tavoitteekseen purkaa tarpeetonta sääntelyä. ”Jos komissio ja parlamentti todella kantavat huolta Euroopan tulevaisuudesta, kaikkien epätasapuolisesti yrityksiä kohtelevien säädösten toimeenpanoa tulisi visusti harkita uudelleen”, tiivistää Muoti- ja urheilukauppa ry:n toimitusjohtaja Veli-Matti Kankaanpää.
Lähde: Muoti- ja urheilukauppa ry
The post Muotikaupan myynti kasvuun – kiinalaiset verkkokaupat alan suurimmaksi huoleksi appeared first on Vastuullisuusuutiset.fi.