Kestävä lentopolttoaine SAF on valmistettu uusiutuvista raaka-aineista, kuten orgaanista alkuperää olevista jäteöljyistä, maatalousjätteistä tai eläinrasvoista. Kerosiinin kaltaiseen fossiiliseen lentopolttoaineeseen verrattuna se tuottaa 75–80 prosenttia vähemmän hiilidioksidipäästöjä elinkaarensa aikana. SAF on kolme kertaa kerosiinia kalliimpaa, mutta Kekäläisen mukaan Lyggin liiketoimintamalli mahdollistaa sen ennennäkemättömän laajan käytön ilman hinnankorotuksia asiakasyrityksille. ”Lygg uudistaa liikelentämisen alustallaan, joka ensimmäisenä maailmassa kykenee tarjoamaan palveluna suorat lentoyhteydet yrityksille, myös metropolien ulkopuolella. Tämä on lentomatkustamista, joka tapahtuu tavalla tai toisella joka tapauksessa – yrityksillä kun on avainhenkilöitä, joiden täytyy matkustaa säännöllisesti, sillä etätapaamiset eivät ole heille vaihtoehto. Kun matkustaminen on välttämättömyys, yritys haluaa totta kai valita aikaa ja päästöjä säästävimmän tavan, jolloin Lygg suorine yhteyksineen on houkuttelevin vaihtoehto.” ”Liiketoimintamallissa keskeistä on se, että uusi reitti avataan vasta, kun tarpeeksi moni yritys on sitoutunut siihen. Tämän takia Lyggin operaatiot ovat olleet kannattavia käytännössä alusta asti, mikä antaa meille taloudelliset edellytykset tehdä liikelentämisestä niin ilmastoystävällistä kuin se ylipäätään voi olla. Velvoitamme operaattorimme sitoutumaan siihen, että SAF-polttoainetta on käytettävissä koko Lygg-lentojen kapasiteetin verran loppuvuodesta 2024 eteenpäin”, Kekäläinen kertoo.
Lähde: LYGG
The post Suomalainen Lygg alkaa maailman ensimmäisenä käyttää kestävää polttoainetta täysimääräisesti kaikilla lennoillaan appeared first on Vastuullisuusuutiset.fi.