Huolestuttavasti joka neljäs alle 30-vuotias yläkoulun opettaja aikoo vaihtaa alaa seuraavien viiden vuoden aikana – osuus on noussut 13 prosenttiyksikköä vuodesta 2018.
OAJ:n erityisasiantuntija Päivi Lyhykäinen korostaa, että tuki uran alkuun on ratkaisevaa: ”Ne opettajat, joilla on ollut mentori, ovat selvästi tyytyväisempiä työhönsä.” Hän muistuttaa myös, että neljännes opettajista eläköityy tällä vuosikymmenellä, joten alan vetovoimaa on vahvistettava.
TALIS osoittaa puutteita myös täydennyskoulutuksessa: vain 27 % suomalaisopettajista osallistui viimeisen vuoden aikana koulutukseen, kun OECD:n keskiarvo on 55 %. Lyhykäisen mukaan esimerkiksi tekoälyn tuomat muutokset opetukseen edellyttävät lisäkoulutusta.
Positiivista on, että suomalaisopettajien tyytyväisyys omaan ammattiinsa on noussut. Silti vain puolet opettajista kokee yhteiskunnan arvostavan heidän työtään, ja vain joka neljäs tuntee päättäjien arvostavan opettajien näkemyksiä.
Tutkimus paljastaa myös, että kurinpito ja oppilaiden tuen tarpeet ovat kasvavia stressitekijöitä, ja opettajan työajasta vain noin puolet kuluu varsinaiseen opetukseen.
“Opettajan työ ei pääty oppitunnin päättyessä – siihen kuuluu paljon muutakin,” Lyhykäinen muistuttaa.
The post TALIS-tutkimus: Nuoret opettajat harkitsevat alanvaihtoa – Suomi jää jälkeen mentoroinnissa ja täydennyskoulutuksessa appeared first on Vastuullisuusuutiset.fi.