Haasteina ovat vedyn herkkä syttyvyys ja vetyhauraus, jotka heikentävät metallien kestävyyttä. Niihin haetaan ratkaisuja 3D-metallitulostuksen avulla, joka mahdollistaa materiaalien ja rakenteiden optimoinnin.
Hankkeessa tutkitaan myös nykyisten bensiini- ja dieselmoottorien muuntamista vety- tai hybridikäyttöisiksi retro-fit-ratkaisuilla. Näin liikenteen hiilidioksidipäästöjä voidaan vähentää ilman autokannan täydellistä uusimista.
Turun AMK:n tavoitteena on kehittää turvallinen ja tehokas vetymoottori sekä tukea maakunnallisia demonstraatiohankkeita. Korkeakoululla on yli 20 vuoden kokemus moottori- ja polttoainetutkimuksesta.
– Haluamme olla osa energiamurroksen ratkaisua, sanoo hankkeen vetäjä, lehtori Mika Laurén.
Lähde: Turun AMK
The post Turun AMK kehittää vetyä hyödyntäviä polttomoottoreita appeared first on Vastuullisuusuutiset.fi.