Toinen sähköautojen akkuihin liittyvä haaste on kierrätysprosessien tehottomuus ja niistä aiheutuvat ympäristöhaitat. Nykyiset kierrätysmenetelmät perustuvat korkeisiin lämpötiloihin ja vahvojen kemikaalien käyttöön, ja litiumin talteenottoaste on vain muutamia prosentteja. Kiristyvien EU-säädösten myötä myös käytettyjen akkujen materiaalit tulisi kuitenkin hyödyntää huomattavasti nykyistä paremmin. ”Kehitimme kierrätysmenetelmän, jossa akuista syntyvän mustan massan erottelussa hyödynnetään vettä ja ilmakuplia – ilman kemikaaleja. Ratkaisu on tehokas ja sen avulla akkujen litiumin talteenottoaste voidaan nostaa jopa 72 prosenttiin. Tutkimme lisäksi mahdollisuutta hyödyntää menetelmää muidenkin aktiivisten materiaalien talteenotossa tulevaisuudessa”, Santasalo-Aarnio sanoo.
Menetelmille on haettu patenttisuojaa ja ne on testattu toimiviksi Aalto-yliopistossa. Seuraavaksi tiimi hakee kumppania ratkaisun testaamiseksi käytännössä kaupallisessa mittakaavassa. Tutkimusprojektin ympärille on perustettu kansainvälinen tiimi tukemaan tulosten kaupallistamista. ”Sähköautojen akkujen kierrätys on nopeasti kasvava ala ja tarvitsee tehostamista. Tavoittelemme maailmanlaajuisia markkinoita alueilla, joilla sähköautoilu ja akkujen kierrätys on jo edistyksellistä ja kasvaa nopeasti. Käytännössä se tarkoittaa akkujen kierrättäjiä sekä -valmistajia Kiinassa, Pohjois-Amerikassa ja Euroopassa”, sanoo hankkeen kaupallistaja Juha Suojanen Aalto-yliopistosta.
Lähde: Aalto-yliopisto
The post Tutkijoiden kehittämä menetelmä mullistaa sähköautojen akkujen kierrätyksen appeared first on Vastuullisuusuutiset.fi.