Finnwatch tarkasteli raportissaan koiranruokia, kahveja ja sekä maitoa ja kaurajuomia, joiden paketeissa oli hiilijalanjälkeen tai ilmastoon liittyviä merkintöjä. Tarkasteltuja tuotteita oli yhteensä yhdeksän. Heikoin esitys raportin mukaan oli Planti-kaurajuoma. Sen kyljessä on valmistajan itse keksimä Climate Positive -merkki. Tietoa tuotteen hiilijalanjäljestä tai siitä, mihin sen väitetty ilmastomyönteisyys perustuu, ei kuitenkaan löytynyt tuotemerkin verkkosivuilta, Finnwatch kertoo. Ruotsalainen Oatly mainostaa tuotteitaan ilmastoystävällisenä vaihtoehtona lehmänmaidolle. Oatly iKaffe Barista Edition -kaurajuoman kyljessä lukee sen ilmastojalanjäljen koko: 0,30 kilogrammaa hiilidioksidiekvivalenttia tuotekiloa kohti. Kun Finnwatch tarkasti Oatlyn käyttämän CarbonCloud-palvelun tiedot, päästömäärä olikin reippaasti suurempi: 0,37 kilogrammaa hiilidioksidiekvivalenttia tuotekiloa kohti. Raportin mukaan CarbonCloudin laskelma oli päivittynyt suuremmaksi jo viime vuoden kesäkuussa.
Myös koiranruokaa mainostetaan ilmastoväitteellä. Esimerkiksi Hau-Hau Champion senioreille ja keventäjille -koiranruokapussissa on merkki, joka väittää tuotteen olevan ”CO2-hyvitetty”. Pakkauksessa lukee, että lisätietoa on saatavilla valmistajan verkkosivuilla. Tämäkin ilmastomerkki on Finnwatchin mukaan yrityksen itse keksimä ja lisätiedot ilmestyivät verkkosivuille vasta järjestön edustajan kysyttyä asiasta. Pauligin Mundo Original -kahvin paketissa lukee ”Carbon Neutral Coffee” eli hiilineutraalia kahvia, mutta pakkauksesta tai yhtiön sivuilta ei löydy tarkempia tietoja tuotteen päästöistä tai niiden kompensoinnista. Finnwatchille Paulig toimitti raportin mukaan pyynnöstä laskelmia eri kahvien hiilijalanjäljestä, mutta mikään laskelmista ei koskenut Mundo Original-kahvia.
Planti-kaurajuoma on siirtynyt yrityskaupalla norjalaiselta Kavlilta Valion omistamalle Oddlygoodille viime vuonna. Sen takia Oddlygoodilla on rajallinen määrä tietoa itse keksityn logon taustoista, kertoo johtaja Reetta Tikanmäki Ylelle sähköpostitse. Tuotteelle on tulossa hänen mukaansa uusi pakkaus, jossa merkkiä ei enää ole. Pakkauksia ei yhtiön mukaan ole uusittu aiemmin, koska siitä olisi tullut pakkaushävikkiä. Ruotsalainen Oatly vetoaa samaan kuin kilpailijansa, eli pakkaushävikin välttämiseen. Yhtiön verkkosivuille tiedot päivittyvät nopeammin kuin pakkausmateriaaleihin, kertoo vastuullisuusjohtaja Lena Lölfing Ylelle sähköpostitse.
Paulig selittää laskelmien kertomatta jättämistä liikesalaisuudella ja päästöjen laskentamallien jatkuvalla kehityksellä. Päästöjä vähennetään tuotteen koko elinkaarelta eli esimerkiksi viljelyssä, valmistuksessa ja kuljetuksessa, ja loput hyvitetään, kertoo strategisen vastuullisuuden päällikkö Salla Sulasuo. “Se elää jatkuvasti, kuinka paljon pystytään vähentämään päästöjä, sitä osuutta isonnetaan ja loppuosa halutaan tässä vaiheessa vielä kompensoida.”, hän sanoo. Tarkkoja tietoja Finnwatchin tarkasteleman Mundo Original -kahvin ilmastovaikutuslaskelmista yhtiö ei voi kuitenkaan paljastaa. “Se, mitä me pystymme kertomaan vaikka paketissa tai nettisivuilla, on rajoittunutta esimerkiksi liikesalaisuuksien takia”, Sulasuo sanoo.
Hau-Hau Champion -koiranruokaa valmistava Prima Pet Premium kertoo Ylelle aikovansa luopua itse keksitystä CO2 hyvitetty -merkinnästä. Toimitusjohtaja Timo Pärssinen uskoo kuitenkin tuotteiden päästöjen merkitykseen ostokriteerinä. Yhtiö kertoo keskittyvänsä jatkossa enemmän tuotteidensa päästöjen vähentämiseen kuin niiden hyvittämiseen. “Koiranomistajia ja ylipäätään lemmikinomistajia kiinnostavat ympäristöasiat ja he haluavat tehdä vastuullisia ratkaisuja.”, hän kertoo. Näin siitä huolimatta, että kuluttajilta tuotteiden puuttuvista ilmastovaikutuslaskelmista ei ole tullut Pärssisen mukaan kyselyjä. Kysymyksiä on tullut vain siitä, miksi hiilidioksidipäästöjä hyvitetään tukemalla kohteita esimerkiksi Afrikassa, eikä Suomessa.
Yrityksissä ei selvästi oltu varauduttu siihen, että joku kyselisi näin yksityiskohtaisia tietoja ilmastovaikutusten laskennasta, Finnwatchin Lasse Leipola arvioi. Vaikka kaikkien Finnwatchin raportissaan tarkastelemien tuotteiden merkinnöistä löytyi parannettavaa, niiden ilmastoväitteissä ei ole kyse huijauksesta, hän sanoo. “Kaikkien taustaksi löytyi vähintään jonkinlaista toimintaa, mielenkiintoa ja huolta ilmaston kannalta.”, Leipola jatkaa. Leipolan mukaan markkinoilla on kuitenkin todennäköisesti myös tuotteita, joiden valmistaja hakee vain ilmastomerkinnän hyötyä ilman mitään oikeita tekoja. “Yksi ongelma on sääntelyn puute. Kuluttaja-asiamies ja hiilijalanjälkilaskentaa ohjeistavat standardit kehottavat pitämään luotettavat perustelut ilmastoväitteille kuluttajien saatavilla, mutta ohjeita ei juuri noudateta”, Leipola sanoo.
Tilanteeseen on kuitenkin tulossa muutos. EU:ssa on vireillä kaksikin direktiiviä, joiden tavoitteena on suitsia tuotteisiin liitettyjä niin sanottuja vihreitä väitteitä ja karsia yritysten omia ympäristömerkkejä. Pelkällä päästöjen hyvittämisellä ei tulevaisuudessa voisi enää kutsua tuotetta hiilineutraaliksi. Finnwatch toivoo EU-sääntelyn saavan yritysten viherpesua kuriin. Myös Ylen haastattelemat yritykset näkevät tulevan sääntelyn positiivisena. “Se asettaa kaikki valmistajat samalle viivalle”, sanoo Pauligin Salla Sulasuo. Prima Pet Premiumin Timo Pärssinen toivoo direktiiveiltä selkeitä raameja sille, mitä pakkauksissa voi sanoa. “Nämä ympäristömerkit ovat olleet vähän tällainen villi länsi ja viidakko.”, hän toteaa.
Lähde: Yle
The post Finnwatch paljasti: Monen tutun ruokapaketin ympäristömerkit ovat itse keksittyjä appeared first on Vastuullisuusuutiset.fi.